Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.09.2011 23:06 - Философията на нацията с метафори и без
Автор: radostnasanichka Категория: Хоби   
Прочетен: 1861 Коментари: 7 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Мислейки глобално и преглеждайки своя емоционален живот, стигнах до изводи, вероятно правени и преди, но неизвестни за мен до тоя момент.

Лесно става ясно, че изводите тръгват от мен, така че извинете задълбаването в собствената ми душевност.

Личностната ми характеристика би трябвало да съдържа понятието " би-полярност", вероятно не в най-висока степен, тъй като самата болест е крайна и възпрепятства функционирането на човека. Това " заболяване" се състои в големи скокове и липса на стабилност в емоционалния живот, оттам в аномалии в реакциите и в цялостното поведение.

Подобен начин на действие е често срещан в днешния свят на прекалена забързаност, но фактът е, че при определени хора, често интелигентни и чувствителни, той създава проблем, и ги тласка към компенсационни поведения ( злоупотреба с алкохол и наркотици, хранителни смущения, депресии ).

Този начин на функциониране ( и съществуване ), е известен и като " Всичко или нищо"  ( аз поне така го наричам ) . При мен е силно изразен, и идва ( отчасти ) от родителите ми и от начина, по който те самите са отгледани. С две думи : "да се справяш без грешка е нормално, да бъдеш най-добър във всяко нещо е норматив, но щом допуснеш да се представиш в светлина, която другите биха определили като " задоволителна", за нас е провал"".

Не е заложено у българина да бъде насърчаващ. Ако погледнем по-назад ще видим, че това е народ, който е бил затискан в продължение на векове. В училище учим, че 500 години сме били под Турско робство, още 300 под Византийско. Едва ли за това, близо хилядолетие, се е намерил някой да вика " браво, браво. Дотука чудесно, гордейте се и продължавайте."

Един бърз преглед на най-ценената ни литература ще докаже споменатото твърдение. Самият Източник на книжовността и българското самосъзнание започва с критика :  " О, неразумний юроде.." . Оттам всеки българин ще се чувства по тоя начин и ще възприема света от позицияата на един родоотстъпник, един Юрод, чийто свят никога няма да подхожда на идеалния модел, създаден още преди Освобождението.

Левски е огромен образ в българскат история. Според това, което зная за него, това е най-огромният човек, съществувал някога, някъде. Той обаче, вероятно, също е източник на комплекси за съвременния българин, мъж, както и жена. Давам си сметка, че образът на Левски е идеализиран цифра пъти, вероятно качествата му са преувеличени, и може да не е бил рус, но фактът си остава : той е и сигурно ще бъде, завинаги, идеал за Българщината. Тая, която отричаме, плюем, ненавиждаме, но и обожаваме толкова много и всеки ден.

Описах, мисля, би-полярното поведение на цяла една нация. Това, дето ни е завещано, в по-скоро време, със знамето на Райна Княгиня (нейно ли е или бъркам?), с текста " Свобода или смърт", и дето  в съвремието е по-познато като "Или ти можеш, бързо и ефектино, или те изпреварих".

Липсва рефлексът на насърчаването у българина. Колко често се случва да направим нещо приятно за семейството ( пример : да изхвърлиш на баба си боклука и тя да каже "ее, мерси за пореден път"  вместо " абе кво правиш с тоя боклук бе,?" ), без да получим учудени погледи вместо благодарности и похвали? Да не говорим, че да похвалиш дете, чуждо или свое, е голяма загуба в системата на ценности.

Така че, няма к(ак)во да го мислим(е), деца ако имаме, хубаво е да ги хвалим. Няма да станат самохвалковци, ако си знаем мярката.

За да успеем някого да похвалим обаче, нека се вгледаме в себе си, да видим, че сме значими, и да се харесаме. Ама да осъзнаем, че сме значими, не да се гледаме в огледалото и да викаме " пъпка, целулит, тва-онова."

Да видим вътре, че сме умни, че сме хитри, забавни, свежи. Че сме истински.



Гласувай:
1



1. noir - ~ N ~
01.09.2011 23:13
Теза, антитеза, извод? Хипотеза, диспозиция, санкция?

Много разхвърляно. Аз обичам да чета по диагонал и с обичайната конструкция всичко ми става ясно, обаче при теб много разпиляно.
цитирай
2. radostnasanichka - Хех, мерси за четенето и за крити...
01.09.2011 23:38
Хех, мерси за четенето и за критиката, впрочем.

Едва ли бих се вписала в твойте рамки някога, Noir, мисленето на мене ми иде както и откъдето и, честно, съм го ***ла в нормите.
цитирай
3. noir - ~ N ~
01.09.2011 23:53
На мен също мисленето ми е триизмерно и не тече в права линия, но общуването е социален процес, в който се използват линейни изразни средства. За съжаление не можеш да предадеш (все още) мислите си така, както ги виждаш, на човека срещу теб. Дори може да ти е трудно да възстановиш картинката по-късно, когато се връщаш към собствените си записки :)
цитирай
4. radostnasanichka - Ми гледай сега, ти така ги виждаш ...
01.09.2011 23:56
Ми гледай сега, ти така ги виждаш работите, аз ги виждам другояче и за мен са си екстра линейни.

Ти що си решил/а, че аз говоря криво, пък ти мислиш право? Я дай критерий :D
цитирай
5. radostnasanichka - Допълвам, че досега не съм се осм...
02.09.2011 00:02
Допълвам, че досега не съм се осмелявала никога да пиша каквото и да било, защото ме беше страх от ей такива критики. Приемам тази, защото е градивна, но в нея няма ни едно насърчение, така че честно, не ми е ясно тва цялото ми писане боклук ли е или да продължавам да се опитвам...
цитирай
6. noir - ~ N ~
02.09.2011 00:07
Няма как да не минеш през този етап, защото началото изисква възпитаване на чувството на самокритичност, подреденост и синтез. Ако написаното наистина идва от сърцето ти, то не би следвало перипетиите да въздържат творческата ти енергия. Тя винаги избива. Затова... не се тормози с наличието на критика, а само с наличието на стойност, ако тя носи такава. А и самата критика е форма на внимание, все пак.
цитирай
7. radostnasanichka - е да де, аз вниманието го оцених, а и ...
02.09.2011 00:16
е да де, аз вниманието го оцених, а и го оценявам все още, мерси :) Ми то идва право от сърцето, ама минава и през главата. А тя излиза силно критияна и често недоволна.

Иначе, честно, идеята за твойте синтези ме разболява. Вероятно с времето ще си стигна сама до подобни изводи, но за момента не искам да се обрамчвам. Нека съм максимално свободна докато мога :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: radostnasanichka
Категория: Хоби
Прочетен: 74696
Постинги: 29
Коментари: 31
Гласове: 84
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031